Różnice między zapachem a aromatem

Zapachy, choć bardzo ulotne, odgrywają ogromną rolę w życiu człowieka. Mogą przywoływać wspomnienia, poprawiać nastrój, a także w znaczącej mierze wpływać na wrażenia smakowe w trakcie spożywania posiłku. Uznaje się, że to właśnie dzięki zmysłowi powonienia – w aż 90% - jesteśmy w stanie ocenić, czy dana potrawa jest dla nas smaczna czy nie. Wpływają na to zapachy lub aromaty, choć pomiędzy tymi dwoma określeniami istnieje kilka, bardzo nieznacznych różnic. Jakich konkretnie?

Subtelne różnice pomiędzy zapachami i aromatami

Zapachem określa się zdolność związków chemicznych i mieszanin do pobudzania zmysłu węchu, dzięki czemu mogą one generować zarówno pozytywne, jak i negatywne wrażenia. Na tym tle zostało wyróżnione również pojęcie aromatu. Stanowią go lotne substancje, które mają za zadanie wywoływać tylko przyjemne wrażenia. Są to przede wszystkim aromaty spożywcze używane w celu poprawy walorów smakowych danych produktów, a ich produkcją zajmujemy się również w naszym przedsiębiorstwie. Są to m.in. wonie wanilii, owoców cytrusowych i mięty - właśnie z nich uzyskuje się aromaty naturalne, powstające w rezultacie ekstrakcji oraz destylacji części roślin i ich owoców, które są następnie dodawane do konkretnych produktów.

 

Zapachy oraz kompozycje zapachowe

O ile aromaty używane są przede wszystkim w przemyśle żywieniowym, o tyle same kompozycje zapachowe mają o wiele szersze zastosowanie, przede wszystkim w branży kosmetycznej, perfumeryjnej, a także aromamarketingu. Ten ostatni polega na tworzeniu na potrzeby danej firmy i jej punktów sprzedaży konkretnych kompozycji zapachowych, co ma na celu poprawę doznań i samopoczucia klienta w trakcie zakupów. Zapachy, aby spełniały taką rolę, powinny być nie tylko oryginalne, ale także przyjemne i uniwersalne, by wpisywały się w gusta różnych osób.

Jak widać, różnice pomiędzy aromatami a zapachami są bardzo subtelne i odnoszą się przede wszystkim do wrażeń, jakie mogą wywoływać u ludzi, a także do stopnia ich złożoności.

Czytaj dalej: Wykorzystanie zapachów w reklamie i marketingu